tisdag 8 mars 2016

Gratulera mig inte på kvinnodagen.



När jag svarar på en gratulation med att jag inte vill ha gratulationer på kvinnodagen blir personen, oftast en man, lite sur och undrar varför jag inte bara kan tacka och ta emot gratulationen. De flesta personen gillar inte att bli "rättade", speciellt inte när de gjort något snällt, vilket jag till 100 % kan förstå. Jag vill dock förklara varför jag inte tycker att det passar med grattisar på kvinnodagen. 

Den internationella kvinnodagen instiftades 1910 när världen såg mycket annorlunda ut är den gör nu. Till en början firades den för att hedra kvinnorörelsen och främja kvinnors rösträtt.
Fast forward drygt 100 år. Vi har rösträtt och kvinnodagen står för något helt annat. Eftersom de flesta tycker att vi redan har ett jämställt samhälle firas kvinnodagen med blommor och gratulationer när vi egentligen borde tänka på hur ojämställt vårt samhälle ännu är. Jag förstår, det är enklare att helt enkelt gratulera och ge blommor, fira, än att faktiskt tänka och reflektera över något obehagligt.
Istället för att gratulera mig idag kan du ju läsa en feministisk blogg eller artikel, eller varför inte ägna en tanke åt vårt samhälle och hur det kunde förbättras. Tänk på kvinnor i länder som lever i ett ännu större förtryck och ett ännu värre patriarkat än vad vi gör här. Jag citerar Natashja "Lady Dahmer" Blomberg: "Kvinnor dödas och våldtas - säg inte "grattis" på kvinnodagen". 

Använd energin som du skulle använda på att gratulera mig, till att tänka på dessa saker istället. 

Sköt om er, kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar