fredag 8 januari 2016

Goda ess.




Rotade lite i min mammas receptlåda idag och hittade något som fick mitt hjärta med kärlek för allt gammaldags att hoppa av lycka. En kokbok från 1909! Bara att bläddra igenom boken, som innehåller recept som "Kokta grisfötter" och "Stuvad kalvhjärna" (jag skojar inte), och läsa receptbeskrivningarna är otroligt kul. De ger en inblick i hur det faktiskt var att laga mat för över hundra år sedan. 
Jag tänkte dock inte dela med mig receptet på stuvad kalvhjärna här, om ni inte absolut vill det förstås. Jag tänkte dela med mig av ett recept på småkakor. Dessa småkakor är formade som bokstaven S och heter därmed "Goda ess". Receptet i boken var ju från början av 1900-talet, och var därför också ganska föråldrat. Så fastän det är charmigt att läsa instruktionerna på gammal svenska   tog jag mig friheten att översätta receptet till ett lite mer modernt språk. 

Du behöver:
110 gram smör eller margarin. 
3 dl socker
3 ägg
1 tsk kanel
½ tsk hjorthornssalt (matsoda)
6½ dl vetemjöl

1. Smält smöret/margarinet och låt det svalna. 
2. Vispa ägg och socker pösigt. 
3. Blanda kanel, hjorthornssalt och vetemjöl. Rör ner det och smöret turvis i ägg- och sockerblandningen. 
4. Forma degen till fingertjocka längder och rulla dem i en blandning av socker och kanel. Forma dem sedan till S och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 
5. Grädda i 175° i 10 minuter. Småbröden ska knappt alls ändra färg.  


Tusen tack till storasyster Linda som knäppte fotografierna till blogginlägget (: 

Ha det bra!

1 kommentar:

  1. Recipe: Goda ess.

    Hallå.
    Försöker göra receptet, men jag kan inte utse vad "dl" omvandlar till i gram eller koppar.
    Tack.

    Hello.
    Trying to make the recipe but I can't work out what 'dl' converts to in grams or cups.
    Thank you.

    SvaraRadera